Brand Battle: Kähler vs. Lucie Kaas

Guide: Få flere følgere på Instagram

image2(1)

Det kræver måske lidt planlægning, hvis man har en ambition om at nå et højt antal følgere på Instagram. Måske drømmer du om at arbejde med sociale medier på et tidspunkt, eller måske vil du gerne samle en håndfuld af potentielle kunder til dine designs. Måske har du en blog, du gerne vil øge omsætningen på, og derfor er interesseret i at tiltrække mange læsere til via din Instagram? Måske vil du bare gerne belønnes med lidt gratis ting i ny og næ.

Listen over mulige forudsætninger er lang – men strategien er ret simpel, hvis man lærer mønstrene at kende. Derfor har jeg udformet en guide til jer med mine bedste råd til at opnå flere følgere. Jeg håber i kan bruge den 🙂

Billeder i god kvalitet: Der er ingen, der siger, at man skal investere i et ‘fancy’ kamera, selvom det kan berige dig med nogle skønne billeder. Du kan sagtens tage gode og inspirerende billeder med telefonen. Men en rigtig god idé er at bruge telefonens kamera app, frem for den der ligger i Instagram. Billederne bliver nemlig generelt mere grumset ved at tage dem direkte i Instagram. Ved at bruge telefonens kamera-app, har du også mulighed for at tage flere billeder og herefter udvælge det skarpeste, som du kan poste på Instagram.

Personligt bruger jeg faktisk kun de redigeringsmuligheder som Instagram tilbyder, som f.eks. lysstyrke, varme og farvemætning osv. Det kan helt klart betale sig at investere 1-2 minutter i lidt finjustering. Alle billeder i min feed er finjusteret i Instagram.

Kontinuerlighed: Det har en tydelig effekt på dit antal af følgere, hvor ofte du deler billeder på IG. Og dette kan tolkes både positivt og negativt. For at imødekomme dine ønsker om flere følgere, vil jeg anbefale, at man er aktiv på Instagram. Dette betyder dog ikke, at man skal poste billeder i et væk, men derimod at man kan levere noget på daglig basis og samtidig begrænse sig.

Mit bedste råd er at poste 1-3 billeder dagligt. På den måde forærer du nok til de, der gerne vil følge med i din hverdag, uden at køre dem trætte med dit billedspam. Ved at poste flere end 3 billeder dagligt, risikerer man faktisk at miste flere, end man vinder.

Timing af dine posts: Man skulle tro, at det var ligegyldigt, hvornår man vælger at poste sine billeder. Men der er tidspunkter på dagen, der er bedre end andre – i forhold til at vinde flere følgere. Det handler om likes. Måske tænker du, at ‘likes’ ikke har den store betydning i forhold til dit antal af følgere, men det er faktisk ikke helt rigtigt. Jo flere der trykker på hjertet (like-knappen) under dine billeder, desto større bliver eksponeringen af dine billeder.

Nu bliver det lidt teknisk, jeg håber i kan tyde, hvad jeg mener. Hvis man kigger under: ‘Aktivitet’ på Instagram, kan man vælge at se seneste aktiviteter hos de, man følger, og hos dig selv. Under ‘følger’ ser man alle aktiviteter, de man følger har foretaget sig. Herunder også hvilke billeder, de har ‘synes godt om’. Hvis i f.eks. synes godt om et af mine billeder, kan alle der følger jer se mit billede under: Følger i ‘Aktivitet’. På den måde kan flere opdage min profil.

Derfor er det bedst at poste sine billeder på tidspunkter, hvor flest mulig er online – hvilket genererer flest mulige likes. Jeg ved, det lyder ‘stalker agtigt’ at jagte likes, men tro det eller ej, nogle skemalægger sine posts meget nøje efter disse strategier. 😀 De tidsrum, jeg har oplevet at flest er online er mellem 06.30-9.00 om morgenen og 19.00-22.00 om aftenen.

Genkendelighed og afgrænsning: Det er altid mest inspirerende at følge en profil, hvor en rød tråd er til stede i feed’en, så man kan danne sig et overblik over vedkommendes smag og stil – og derved lade sig inspirere. (Især hvis det handler om bolig).

En anden vigtig faktor handler om afgrænsning. Jeg har nemlig lagt mærke til, at de profiler der er målrettet et specifikt segment som f.eks. bolig eller mode, opnår flest følgere. Der er større sandsynlighed for at flere også har en interesse for bolig, frem for f.eks. både bolig, mad, heste, billeder fra bylivet og familiebilleder. Hvis du har nogle specifikke mål med dit følgertal er det en rigtig god idé at afgrænse sine målgrupper.

Variation: Hvis man skal poste mellem 1-3 billeder på daglig basis, er det en rigtig god idé at variere mellem close-up og full frame billeder, så os der følger med får en fornemmelse af en varieret og spændende feed. Mange af mine billeder består bl.a. af close up‘s af mine planter, simpelthen bare fordi de er smukke. Og vi kan godt lide smukke ting. Men det der bidrager til inspiration er de billeder, hvor man som følger kan se, hvordan man indretter sig. Det vil sige, at smukke ting og inspiration er en rigtig god kombination på Instagram.

Skab gode samarbejdsaftaler: Måske tænker i ind i mellem: Hvorfor har hende der så pisse mange følgere? Det kan der være flere grunde til. Måske er vedkommende utrolig dygtig til at indgå nogle samarbejder med virksomheder, hvor man styler et af deres produkter, som virksomheden også deler på Instagram med henvisning til én. Det kan være, at man udlodder konkurrencer i samarbejde med butikker eller designere, som også lokker nye følgere til. Måske vælger du og en anden Instagrammer at dele hinandens profiler med lidt varighed i mellem, så det ikke virker for planlagt, naturligvis 😀
Men prøv en gang at overveje, hvor mange af de med mange følgere, der udlodder konkurrencer eller nævner designere/brands i deres feed 😀 There is a reason!

Personlighed: Vær ikke ræd for at vise og dele din personlighed på Instagram. Det er en af de vigtigste elementer i forhold til at holde på sine følgere. Jo mere vores følgere føler, at de kender os, jo sværere bliver det at ‘bryde’ båndet

Jeg håber, at i kan bruge denne guide til noget 🙂 Om ikke andet har jeg sørget for at samle de bedste råd, jeg kender. Det skal lige nævnes, at jeg selv er enormt ringe til at benytte mig af samtlige af disse punkter. Men jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at de ikke spiller en vigtig rolle.

Følg med via:

BLOGLOVIN / FACEBOOK / INSTAGRAM

5 kommentarer

  • Cecilie

    Helt vildt spændende blog og interessante “råd” 😉

    Jeg har et spørgsmål ang. at skabe samarbejde med andre bloggere, mærker osv. Jeg har selv har min blog i over et halvt år og kunne rigtig godt tænke mig at vide hvordan skaber man kontakt til dem? Blandt andet mht. konkurrencer og sådan? Hvad plejer du at gøre? Kontakter de dig eller skriver du en besked om at du er interesseret i at dele nogle af deres ting?

    Mange hilsner :kissing_heart:

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Cecilie 🙂
      Undskyld mit sene svar. Blogger du under et netværk som f.eks. bloggers delight? Det varierer lidt i forhold til hvem der tager kontakt. Nogle gange bliver jeg spurgt af Bloggers Delight, om jeg har lyst til at lave en kampagne med f.eks. Ellos. Og andre gange er det virksomhederne selv der kontakter mig direkte på mail. Dog sender vi alle mails videre til annonceringen, som forhandler en rimelig løn til os for vores “reklame” 🙂 Jeg henvender mig kun til en virksomhed/brand hvis er på jagt efter et specifikt initiativ som f.eks. i december, hvor jeg brygger på noget hyggeligt via min IG. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise O.

    Et andet godt råd, er selv at være god til at like billeder. Især de profiler med få følgere og få likes. Der er større sandsynlighed for at de går ind på ens profil og “tjekker” en ud.

    Jeg selv tjekker alle profiler, der liker og kommentere mine billeder – derved er der større sandynlighed for at jeg følger dem og liker dem tilbage.

    Så det spiller altså også en rolle, at man selv liker 🙂

    God weekend søde Julie!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Endnu engang et interessant indlæg, hvor du deler ud af din store viden fremfor at holde kortene tæt til kroppen. En sjælden kvalitet blandt ‘de store’.
    Tusind tak
    Kh Laila @the_getaway_blog

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tusind tak skal du have Laila 🙂
      Jeg er rigtig glad for, at det kan bruges. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Brand Battle: Kähler vs. Lucie Kaas