25% rabatkode til Just spotted og Moodings!

Vores rejse til Budapest: En undervurderet by!

Indlægget er sponsoreret af Spies rejser

buda

Vores rejse til Budapest var en del af en kampagne for Spies: Spies city hacks, hvor en håndfuld bloggere skal udforske europæiske storbyer og guide jer igennem seværdigheder, dele ud af gode råd i forbindelse med rejserne og ikke mindst inspirere jer allesammen til at drage ud i verden og leve livet. 🙂 Som en lille ekstra gevinst giver Spies 100 kr. rabat pr. person, hvis i booker jeres næste storbyrejse via linket nedenfor inden d. 3. maj 2016.

I kan finde alle priser og muligheder lige HER.

Så er jeg endelig klar med det første Budapest-indlæg! Sikke en fantastisk rejse. Den mest passende måde at beskrive Budapest er, at det er en stærkt undervurderet by! Berlin har indtil nu altid haft en helt særlig magt over mig. Jeg har altid været draget af dens historie, mangfoldighed og stemning. Men efter jeg har været i Budapest, er det lige før, at Berlin må vænne sig til at dele sin førsteplads på listen over mine favorit storbyer i Europa. Eller det må den!

Det geniale ved Budapest er, at det er en meget intim by. Ved intim mener jeg, at alting ligger indenfor gå-afstand. Det er derfor utrolig praktisk, hvis man er på udkig efter en kort rejse, da det er muligt at få set en hulens masse på kort tid.

Noget af det absolut allerbedste ved Budapest er, at det er ekstremt billigt. Jeg kan virkelig anbefale byen til studerende eller som et ekstra rejsemål, der ikke laver blødende huller i budgettet. F.eks. havde min lillesøster kun vekslet 1000 danske kroner til 3 dage. Jeg selv vekslede 1800 danske kroner, da det ikke var utænkeligt, at jeg ville finde et eller andet lækkert, som jeg bare måtte eje. Og det pudsige var, at vi begge havde problemer med at få fyret de sidste penge af i lufthavnen. For de penge kunne vi både spise på meget fine restauranter 4 gange, shoppe, betale for alle turistattraktioner og transport i byen. I Danmark kan det nemt koste 250 kr. for en person at spise ude, og den offentlige transport kan også hurtigt blive en pengesluger.

Der er rigtig mange billige løsninger for offentlig transport i Budapest. Det er som sådan ikke nødvendigt, da man kan gå rundt, men hvis man har et tæt-pakket program er det ikke en dårlig idé at tage metroen en gang eller to. En metrobillet koster 8 danske kroner og kan kombineres med busser – også tilbage til lufthavnen – Så man kan snildt spare transfer væk. Og så er det i øvrigt utrolig hyggeligt at køre med den offentlige transport. Seværdigheder koster sjældent mere end 20-40 danske kroner, så i kan nok se, at man kan komme ret langt med 1000 danske kroner.

I forhold til hoteller kan jeg virkelig anbefale at vælge et centralt-liggende hotel, da dette også er en billig udgift. Vi boede på Carat Boutique Hotel, et 4-stjernet hotel i centrum. Jeg var særligt vild med vores badeværelse, der både havde badekar og lyserøde fliser. Morgenmaden på hotellet er i øvrigt ret så lækker – eller nærmere morgenmadsbuffeten. Varme anbefalinger herfra, den morgenmad savner jeg allerede. Jeg skal også gøre opmærksom på, at der ikke er nogen grund til at frygte priserne for minibaren i Budapest 😀 Vi var ret flittige med at tømme vores, og vi kom af med under 100 kr. ved check-out. I øvrigt lå vores hotel lige ved siden af den hyggeligste vintage butik, som jeg vil komme nærmere ind på i mit næste Budapest-indlæg, som er en shoppingguide.

56223609562236545622369456224343Fotokredit: Booking.com

Noget andet der virkelig tog os med storm i Budapest, er deres evne til at tilføje hver eneste lille café, butik eller restaurant masser af sjæl. Hver eneste café vi gik forbi, selv i de små øde gader var så gennemført i deres temaer. Man er altid sikker på, at gå derfra med en oplevelse. Derudover var vi begge overraskede over det ungarske folk. Super venlige, taknemmelige og hjælpsomme. Størstedelen er ikke super gode til engelsk, men med smil og et åbent kropssprog kommer man rigtig langt.

L Ø R D A G

Vi fløj fra Billund lørdag morgen kl. 06, og rejste hjem igen mandag sidst på eftermiddagen. Så alt i alt havde vi omkring 48 timer i Budapest, fordelt på to halve og en hel dag. Det er på ingen måde umuligt at snuppe en storbyferie på en weekend. Vi planlagde allerede hjemmefra, at vi ville bruge vores hele dag på at få set alle de større seværdigheder, og gå på spontan opdagelse på vores halve dage. Den plan fungerede rigtig godt.

Efter vi ankom til hotellet lørdag, gik vi rundt i området og snuste lidt til stemningen – og eftersom vi boede utrolig tæt på den underskønne kirke: Basilica of St. Stephen, besøgte vi naturligvis den med det samme. Magen til ynde og storhed, skal man lede længe efter. Dybt fascinerende oplevelse. Forestil jer et kunstværk i 3D med uendeligt af guld, marmor og arkitektur i verdensklasse. Et absolut must see!

DSC_0038 copyimage2(3) copykirkekirke2

Efter et restaurantbesøg fandt vi gågaden i Budapest, hvor de fleste butikker havde åbent til kl. 22. (Dette kommer jeg nærmere ind på i mit næste indlæg: Shoppingguide til Budapest). Stemningen på sådan en lørdag aften er helt fantastisk, masser af gadelamper og glade mennesker. Det minder lidt om ‘Open by night’ i Danmark, bare uden en flod af mennesker, der falder over hinanden ;).

S Ø N D A G

Søndag var store sightseeing dag – og eftersom alting ligger så dejligt tæt på, nåede vi alt det, vi gerne ville – og mere til. Vi startede med at gå ned til den kendte kædebro, der fører Pest sammen med Buda. Den er simpelthen ualmindelig smuk – og endnu mere betagende var udsigten fra den. Wauw. En god idé er at tage en frisk gåtur ned til kædebroen om aftenen, hvor alle lys er tændt.

DSC_0085 anneimage3(1) copy
På den anden side kan man tage en ret charmerende kabelbane op af bjerget. Nærmere bestemt hedder Kabelbanen: Budavári Sikló, som forbinder Adam Clark-pladsen ved Kædebroen over Donau med kongeslottet højere oppe. En enkeltvejs billet koster 28 danske kroner, og en tur/retur billet koster: 42 kr. (Man kan sagtens gå ned). Vi var ret tidligt oppe søndag, og var allerede ved kabelbanen ved 8:00-tiden. Jeg kan virkelig anbefale, at man står tidligt op, hvis man vil op og se denne side af byen. Vi ankom til ingen kø, men den fik lynhurtigt vokseværk!

siklo

Vi startede med at besøge Castle Hill, som mildest talt er fascinerende. Så smukt og charmerende. I forlængelse af Castle Hill ligger Matthias Church, som ikke bare er en kirke, men også et slags museum. Kirken er over 700 år gammel og fungerer i dag også som et symbol på Budas rige tid. Vi nåede desværre ikke at se kirken indvendig, hvilket jeg ærgrer mig uhyggeligt meget over, eftersom jeg efterfølgende fandt ud af, hvor gudesmuk den er. Jeg har vedhæftet billeder længere nede. Overvej lige det imponerende kunst-arbejde.

image2(6)dsc_0742image5(3)mattias-church-chapelMatthias 1
På vej over til Buda-museet, som ligger i modsat retning, studsede vi over en lille plads, hvor der var mulighed for at lære at skyde med bue og pil. Lige som vi troede, at der ikke var en instruktør til stede, kom en mand skrantende ned af en bakken iført riddertøj, og en krøllet chipspose i hænderne, som han gik og snackede af. YES! På med kapperne og vi var klar til at straffe nogle sække 😀 Jeg er simpelthen nødt til at prøve det igen!

image5(1) copyimage6(1) copyimage4(2) copy

Efterfølgende spiste vi på restaurant og tog metroen ud til zoologisk have. Havde der ikke været helligdag/søndag havde vi sløjfet zoologisk have og set andre spændende ting. Dog var vi faktisk lidt heldige, da der ligger utrolig mange smukke ting rundt om zoologisk have inkl. Heltepladsen. Faktisk blev der også afholdt et slags påske-kræmmermarked på et slot ved siden af, det var simpelthen så hyggeligt.

DSC_0191-Recovered-Recovered

image12image13 copyimage10(1) copyimage2(7) copy
Efter en lang og fantastisk dag spiste vi på New York cafeen, som er indehaver af en michilin stjerne og kåret som verdens smukkeste café. I Budapest betegnes den som værende et af de dyreste steder at spise. Vi gav 370 kr. i alt for to personer inkl. et hovedmåltid, kaffe og øvrige drikkevarer. Oplevelsen var spektakulær. Jeg har aldrig set noget lignende – overdådigt. Cafeen ligger på Hotel Boscolo, Erzsébet krt. 9-11.

newyorkcafe

M A N D A G

Søndag aften havde vi pakket alle vores ting, så vi kunne stå tidligt op og tjekke ud. Selvom vi først skulle være ude kl. 11:00, havde vi ikke lyst til at være afhængige af et tidspunkt. Så vi tog taskerne på ryggen og gik rundt i den anden ende af byen, som vi endnu ikke havde udforsket. Min søster er lidt en survivor type, i ved, altid forberedt, altid klar. Mig? Not so much! Så hun manipulerede mig til at følge med hende op ad et bjerg. HELT OP! Til gengæld var udsigten fuldstændig vanvittig. Billeder kan umuligt leve op til det virkelige syn. På vej op besøgte vi en Cave church, som lå inde i bjerget, det vil jeg dog ikke anbefale jer at bruge tid på, det var vi ret enige om, var spild af tid.

Vi ville enormt gerne have været i bazaren, som er en kæmpe bygning med flere etager – både med mad, møbler, tasker, ægte tæpper og nipsgenstande, men fordi vi var der i påsken, havde den desværre lukket. (Dette kommer jeg også nærmere ind på i næste indlæg).

image9image1(8) copyimage1(6) copyimage1(2) copy
Slutteligt tog vi tilbage til centrum og spiste frokost på den fineste vintage restaurant med lysekroner, velour, marmor og guld. Åh gud, tænk hvis man kunne bo i sådan et interiør-paradis! Bilder mig selv ind, at jeg som et minimum ville blive 20% lykkeligere 😀 Restauranten hedder: Gerbeaud og ligger meget tæt på kædebroen. Vi sad der et par timer og inhalerede de sidste øjeblikke i Budapest. Sidste punkt på dagsordenen var at tage bussen til lufthavnen, selvom vi snildt kunne have blevet meget længere. En fantastisk oplevelse – og en stærkt undervurderet by! Det er ikke sidste gang, jeg har sat mine ben her.

image6(2) copy

Jeg vil i løbet af april udgive to indlæg mere omkring Budapest. Først og fremmest en shoppingguide og en guide til 48 timer i Budapest. 🙂 Stay tuned!

Følg med via:

BLOGLOVIN / FACEBOOK / INSTAGRAM

14 kommentarer

• Alm

Budapest er simpelthen for fed!
    Tak for en god guide – der er vist lige nogle flere ting, vi skal have set næste gang. 🙂

• Mansura

Hej Jilie. Tak for en god beskrivelse. Jeg skal helt aline af sted i maj,og skal selv søge for transfer til hotellet. Lidt bange og bekymret. Men håber at det skal nok gå. Skal jeg have euro eller deres penge med?

• Så smukke billeder 🙂 Vi drager selv afsted i efterårsferien!

• Pernille

Har hørt meget forskelligt om den zoologiske have der, både godt og dårligt. Jeg er ikke så meget til, at man bare må klappe mange af de eksotiske dyr – samt jeg har hørt, at mange af dyrene mangler plads, i forhold til, at de skal kunne løbe rundt osv. Hvad er din erfaring med det?

• Jeg giver dig fuldstændig ret! Jeg var i Kina for nogle år tilbage, hvor jeg besøgte zoologisk have i Beijing – dét var direkte dyremishandling. Det værste jeg har været vidne til. Her led dyrene, og mange af dem manglede pels, og have plamager af udslet. Den i Budapest var ikke nær så slem, men jeg fik alligevel dårlig samvittighed over, at jeg støttede formålet, ved at betale for entré. Stort set alle de større dyr, løver, giraffer, elefanter, geparder, orangutanger osv. lå allesammen fuldstændig apatiske, som om de havde mistet alt lyst til at leve. Man så dem knap nok, fordi de undgik alt kontakt og isolerede sig. Det er helt tydeligt, at de både manglede frihed i form af plads, men også pleje og mulighed for at udvikle sig. Det var rigtig synd 🙁

• Louise

Kan du røbe navn og adresse på bazaren? Jeg står og skal afsted lige om lidt 🙂

• Den ligger lige ved siden af den grønne bro på pest siden, adressen har jeg desværre ikke lige sporet endnu 🙂

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hey. Tager afsted imorgen. Du har vel ikke en Quick guide til hvad man kan/skal shoppe ? Du må meget gerne sende en mail. Og tak for god læsning.

• michael klink

Man kan købe 72 timers biletter til al offentlig trafik for 105 kr.

• Bettina Smidt

Jeg er allerede klar til booke en tur ❤️ Fantastiske billeder og rejseguide

• Annette Aarre Dalsgaard

Tak for flot flot rejsebeskrivelse…nu SKAL vi dælme snart afsted, har snakket om det længe 😉
    Har kun et ønske til fremtidige indlæg, kan du eventuel skrive under hvert billede, hvor det er…bare i stikord, så er det nemmere at følge med i den überfine beskrivelse 😀

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Super tur. I har været ret aktive. I har nået meget på den korte tid, I var der. Jeg var der selv for knap 1 år siden, og har de samme følelser for byen, som du har. God rejseinspiration til de, der ikke har været der før.

• Tusind tak for den fineste rejseguide! Nu vil jeg SÅ gerne til Budapest snart 🙂

• Katrine

Jeg elsker også Budapest! Oplevede du ikke de fantastiske bade der er? Åh jeg kunne seriøst bo der! Så smukt og gennemført i hele byen 🙂 og billigt!! Berlin har ellers også altid været min nummer 1, men altså, Budapest nærmer sig <3